Helges Sommertogt 2016

- var resultatet af mange års ønske om at Helge skulle sejle over Østersøen til det gamle vikingeland på Rügen i det gamle DDR.

HelgeStogt16 larskjaergaard 3143Rügen repræsenterer for vor historieskrivning og vor grundlæggende viden om Danmarks som land gennem de første par hundrede år både en del af det oprindelige Dane-land men også et land, hvorfra der kom fjender i form at pirater, som vore konger og bisper måtte kæmpe mod.

Men bare en tur over Østersøen var nok det vi alle tænkte ville være stort for båd og besætning.

Med Helge er det jo altid sådan, at der vurderes, hvad skib og besætning kan holde til på mest forsvarlig vis. Og den dag der skulle besluttes, hvilken vej vi skulle over Østersøen, ja, da blæste vinden således, at kursen blev sat mod kysterne ved indsejlingen til Lübeck.

Men det blev igen en oplevelsesrig tur for alle - og for n enkelte på 523,5 sømil .

Uge 1:

Helge sejler ud af Roskilde fjorden og øst om Sjælland. Tager en natsejlads ved Møns Klint og lander i Gedser. Herfra over Østersøen til Femern.

16. juli: Dejlig sejlads med skiftende vinde hele vejen fra Roskilde og til Frederikssund Broen. Ventetid med årene klar. Vi roede igennem og sejlede for sejl næsten til Lynæs. Måtte dog ro det sidste stykke ind pga. vindretningen.

17. juli: Helge på vandet igen for sejl det meste af en dag. Smuk sejlads mod øst og ind i Øresund og tæt forbi med Kronborg til styrbord. Altid et skønt syn. Efter sejlads i en del trafik landede vi på Hven i Kyrkbacken-havnen, hvor har være flere gange før. Et hyggeligt sted - og dejligt udgangspunkt for lidt vandreture og en hyggelig grillaften med besætningen.

18. juli: Vi besluttede denne dag kun at smutte over til Dragør. På denne tur var vi nogle der nåede at opfatte, at et par små ægte skypumper havde manifesteret sig ikke mange meter fra skibet. Diskussion om, hvor meget skade de ville kunne gøre på skibet, hvis vi blev ramt af en.

I Dragør blev vi inviteret på kaffe af et ægtepar i byen, der kunne huske os fra sidste besøg, hvor de også inviterede, men vi måtte sige pænt nej-tak. Rigtig hygge med kaffe og kage i en lille baghave i det gamle Dragør-kvarter. Tak for det!!

19-20. juli: Næste morgen afgang kl. 6 og ud på det stille og rolige vand. Sejlads med vinden agterind og diskussion om, hvor langt vi overhovedet kunne nå med den vind..... Det gik så langsomt og var så stille og smukt, at skipper besluttede, at vi kunne tage en natsejlads. Derfor blev det til aftensmadlavning om bord. Skinke, kartofler, majs og god sennep. Næste morgen vågnede morgenvagten til fuldkommen stille vejr, spejlblankt vand og fantatisk udsigt til Møns Klint om bagbord. Det vil sige, vi blev trukket rundt af strømme mens vi indtog morgenmaden - så styreretning var der ikke noget af. Derefter besluttede skipper at vi skulle have motion. Alle mand til årene - og vi roede i 2 timer de sidste mil ind til Klintholm.

Det blev til en afslappet dag i Klintholm - med tid til at nyde området og lave god mad til besætningen.

21. juli: Vejrudsigten blev grundigt tjekket - for vort mål var at komme til Gedser denne dag. Vejrguderne var med os - og det gik strygende for rebet sejl det første stykke - og senere fuld speed for udrebet sejl. Turen rundt sydspidsen af Danmark for at komme ind til Gedser er dog lidt krævende og der skal en del koncentration til denne dag for at holde skibet inden for bøjerne i det smalle løb med knæk - ind til Gedser Marina. Men det gik fint og vi landede smukt!

22. juli: Så var det næste morgen vi skulle over Østersøen. Nu skulle der virkelig ses på de næste dages vejrudsigter, som ville bestemme, hvor vi ville lande på den anden side. Som vejrguderne bestemte det, blev destinationen Femern!

En skøn heldagssejlads, hvor vi allerede ved 17-tiden for sejl kunne anduve den tyske havn Burgtiefe. Så stod den på Helge-aftensmad - lavet af flittige Helge-gaste-hænder - og nydt som sædvanlig efter en god dags sejlads.

kort HelgeSommer16croppedUge 2:

Helge sejler rundt i de gamle gamle havnebyer i DDR - Nyder kulturen og de smukke byer og kyster og sejler tilbage over Østersøen

23. juli: Denne dag var så den officielle "skiftedag", hvor enkelte besætningsmedlemmer tog hjem - og der kom nye Helge-gaster til. Men det var blevet tid til at skaffe ny proviant. Derfor gik flere Helge-grupper på bytur - som indbefattede både lidt sightseeing , smagen på den lokale øl, og jagt på gode indkøbssteder.

24. juli: Gik turen til et lille sted kaldet Sluttub nær Travemúnde. Vi fik problemer med at finde en god havn, fordi der var en kæmpe europæisk sejlskibsregatta under afvikling. Det betød, at vi forsøgte os inde i den indre fjord og håbede på at finde et sted, hvor vi kunne overnatte.

25. juli: Vi troede det skulle være denne dag vi skulle ud af fjorden igen, men nul vind og silende regn holdt os på stedet. Det blev en overliggerdag. Men fint - så fik også den oplevelse i lokalområdet.

26. juli: Ikke ret meget vind - og det endte da også med, at vi måtte til årene. En stille dag med skiftende vejrlig og masser at se på endte vi meget sent på dagen i den gamle historisk-svenske by Wismar.  Aftensmad blev indtaget i næsten totalt mørke.

27. juli: Det blev pga. vindretningen og vores geografiske placering en tvungen overliggerdag. Det gav dog god tid til proviantering og oprydning på skibet. Men overliggerdagen var sandelig heller ikke så ringe endda! Tid til at gå på opdagelse i flere små grupper, alle med hver deres interesse.

28. juli: På vandet igen - heldigvis - man kan jo også blive for længe i land - Denn dag gik vi mod Timmendorf - på vejen dog beskudt med løst krudt af en rekonstrueret handels-kogge!! Vi landede efter god sejlads ved fiskernes kaj i Timmendorf - og der var en hel del interesserede tilskuere. Vikingeskibe er ikke hverdagskost på kanter, kunne vi tydeligt mærke. Der var laaaangt ind til nærmeste provianteringssted - men var heldige at kunne låne et par cykler.

Den sidste uge 3 sommertogt har vi i år valgt at udvide med et billedshow. Igen kan læsere hygge sig med at se foto-spots fra sommerturen på og omkring Helge Ask af Roskilde - vores fælles interesse. Fotos i denne serie står Lars Kjærgaard fra Odense for.

Uge 3:

Helge sejler til Gedser og derefter op igennem Guldborgsund, besøger Middelalder Centret lidt Nord for Nykøbing F - En stor oplevelse. Ud i det smukke Smålandsfarvend Syd for Sjælland og med mellemlanding på Agersø blev det til nattesejlads direkte til under Storebæltsbroen til Ballen på Samsø.

Det havde vi prøvet før - og derfra gik det på bedste vis for fulde sejl rundt Odden og til Hundested og hjemmefarvand. Vinden var med os det meste af vejen - og skøn sejlads på alle tidspunkter af dagen gav den smukkeste afslutning på årets sommertogt.

Ja - og Ja, vi hygger os ganske gevaldigt på disse togter - Typisk er der en grundstamme af Helge-gaster, der sejler hele turen, og så skifter vi det meste af besætningen et par gange (efter hver uge) - på turen - så rigtig mange "Helger" får gode oplevelser..

Vi kan stadig varmt anbefale, at du tager et smut forbi os på en af vore Øveaftener /Øvelørdage - fortæller lidt om dig selv (har du sejlererfaring, er vikingeinteresseret, osv.), og evt. spørger om du kan få en prøvetur.... så KUNNE det være du får så god en oplevelse, at du kommer igen - og vi er skam glade for nye medlemmer i Helge-lauget.