Helge var 14 dage væk fra hjemhavnen i Roskilde i foråret 2016:

Skib med fuldbefaren besætning har været til Vikinge Event i fiskerbyen Hov på Suderoy på Færøerne.

 HelgeAsk Suderoy2016 16 05 27 16504

Helge Ask med en 10 mands besætning blev en del af vikinge eventen i år.

En lang rejse blev det for den udvalgte besætning for at sejle Helge i færøske fjorde.

Der var en del andre vikingegrupper hen over de dage, hvor eventen skulle gennemføres. Der var folk fra Færøerne, selvfølgelig, men også vikingegrupper fra Island og Norge.visit om Suderoy kort

Som en del af Helges engagement, skulle gæsterne kunne komme en på en oplevelses- og aktivivitetstur på fjorden som del af besætningen, på samme måde som vi sejler med gæster på Roskilde Fjord.

Det mest utrolige i de dage, hvor festlighederne stod på, var, at vejret var det mest stille, varme og fredelige i lange tider.

Vi kunne med stor undren konstatere, at det nærmest var umuligt at få god luft i sejlet. Derfor blev turene ud på fjorden til mere roning end så meget andet.

Men alene det at sejle med Helge under de færøske fjordes fjeldsider - DET var en dejlig oplevelse. Et stykke hen ad vejen kunne man godt forestille sig vikingetidens rå naturbetingelser - og tanken om, at der måske venter hårdt vejr ved den yderste ende af en fjord...

Helges besætning var på rejsen til og fra Færøerne delt op i en sejlende og en flyvende besætning. Dette med at sejle derop var både for at spare på rejseomkosningerne, men også for at passe på Helge, som stod på en blokvogn på færgens (færgernes) lastdæk.

Billedet herover er tages af Peder D-H - og viser Helge liggende i Hovs lille fiskerihavn, hvor vi er ved at tage vikingegruppernes folk ombord for en tur.

Har du god tid? - for så kan du se en pæn stak af vore billeder fra turen her:

Har du lyst til at læse dagbogen fra en vore trofaste fuldbefarne gaster - nemlig Lars Rønnow - så kommer den under billederne:

 

Lørdag den 21. maj. Af sted til Hirtshals

Fin togrejse uden togbusser eller andre ubehageligheder. I Hirtshals var der "jækla" langt og hårdt at gå med bagagen til skibet, der lå i den nye østhavn. Vi kiggede efter Helge og pludselig dukkede hun op bag nogle containertrailere. Vi så og fotograferede hende blive kørt ombord.

Vi (Peder, Ole, Gunhild og jeg selv) havde fået 4-sengskahyt på allerøverste dæk 8. Efter at "ha´pisset skibet af", så vi afgangen i tyk regn-tåge dis. Vind fra alle retninger og dovne laaange dønninger. Vi spiste aftenbuffet og tørnede ind ved 21:30 tiden, godt trætte af dagens indtryk. 

 

Søndag den 22. maj. Sejladsen med færgen

Høj sol, de sædvanlige laaange dønninger, der indikerer at vi er på Atlanten. Så først 1 så 2-3, og så en mega flok suler. Langsomt dukkede Shetlandsøerne op, først med Lamba Ness på øen Urst. Dernæst det nordligste punkt på Herma Ness og fyret Out Stack på ørækken Muckle Flagga. Når jeg som skoleknægt sad og drømte mig ind i kortene, var det en utrolig oplevelse nu ved selvsyn at se øerne i sol og glitrende hav. Sulerne, der fiskede med store opsprøjt ved revet på nordspidsen, denne natur for øjnene af mig, tænk at ha´ oplevet dette.

Peder og jeg fik tilladelse til at gå ned på vogndækket og fotografere Helge, med ledsager fra besætningen, ganske vist. En tysker fortalte os, at Altona fodboldklub brugte det danske flag, som tradition, og der på den gammel grænse nede ved Elben var hejst et Dannebrog.

Sikken en aften. Vi nød en Black Sheep (glimrende Fæørsk øl) og horisont hele vejen rundt.

 

Mandag den 23. maj. I Torshavn

Blev vækket af færgen, så vi kunne gå fra borde kl. 05:00, i stedet som annonceret kl. 06:00. Der var derfor ingen Finnbjørn til at hente os, da han regnede med kl. 06:00 som ankomsttidspunkt. Blev kørt ud til vores logi hos Margretha og Nigro. Her fik vi morgenmad og kaffe, herligt. Både Margretha og Nigro er meget dygtige kunsthåndværkere, der lavede meget fint arbejde i træ, ben og uld samt jern. Nigro er en meget dygtig smed. Vi blev vist rundt på deres værksted i kælderen. Begge havde flere gange været på markedet i Ribe.

Senere blev vi kørt ind til havnen for at påmontere Helges agterstavn og der skulle først findes nogle bolte og møtrikker på byens store værft. Nogle gik for at spise frokost, Peder og jeg lånte værktøj af Smyrilline´s havnearbejdere, 2 fastnøgler 13 og en nedstryger. Peder fik fikset stævnen, mens jeg gik til hånde og svarede på spørgsmål om Helge fra en meget interesseret skare af færinger.

I det dejlige vejr, høj sol men koldt i skyggen, gik Peder, Ole og Gunhild op i byen for at finde et listigt sted. Jeg for at aflevere værktøjet, jeg skulle nok finde dem. Det gjorde jeg nu ikke og gik derfor ned til Helge, hvor der var en del publikum. Så pludselig var Margretha og Nigro der. De vidste, hvor de andre fik en øl, og kørte mig did hen. Ved 18-tiden gik det hjemad til Margretha og hendes kulinariske køkken. Med torsk, kylling og øl. Snakken gik om alt, og det var utroligt hyggeligt, og lyst var det også da vi tørnede ind ved 23-tiden – Det bliver jo ikke rigtig mørkt i Torshavn på denne tid af året.

 

Tirsdag den 24 maj. Fra Torshavn til Suduroy

Vi skulle først sejle kl.13:00, så det blev en morgen med god tid. Solen varslede igen en fin dag, og Margretha havde morgenmad klar, der sagde spar to til, hvad vi havde fået indtil videre. Eget brød, hjemmerøget laks, skærpe kød og ost. Vi nød morgenmaden i fulde drag og sad så og snakkede med Nigro og Margretha på verandaen om vikingemarkedet. Nigro tilbød at køre bagagen ned til færgen, så vi kunne ta´ bussen, som er gratis på alle linjer i Torshavn.

Nede ved Helge målte vi højden ud på agterstævnen, da højden på Smyrils dæk var 4,90m. Vores højde var 4,30 m, så ingen problemer. 2 stk. truck var ude at hente Helge ind, den bagerste som sikkerhed for at kunne komme ind, næsten på langs af porten. Den blev ikke anvendt. Fik sagt på gensyn i Hov til vores herlige værtspar. Afgang 13:00. En fantastisk smuk sejltur mod Suduroy, ingen vind og strålende sol. Forbi Store - og Lille Dimun. Men en kraftig strøm blev markeret med heftige "snurrebasser" på vandet. Ufatteligt at opleve dette natursceneri. Jeg blev så "stille". Det blev dog til et par billeder.

Da "Smyril" kom i havn, ventede Finnbjørn på os. Det blev også til et par billeder med Helge på vej over Færøerne på blokvogn, til Hov. Her satte forvognen vogn med Helge af på kajen ved den meget lille havn. Aftalen var at 26. maj skulle Helge køres til Vargur for søsætning og ballastes. Vi hold

t middagspause helt til kl. 19:30, hvor Finnbjørn kørte os til Vargur for at handle. Da det var gjort kørte Finnbjørn os ud til Atlantsiden af Vargur. Et imponerende sted hvor fiskerbådene i gamle dage blev taget på land med en tovbane.

Ved indkøb af forplejningen viste de første spor sig, at der var ting som Finnbjørn enten ikke ville eller ikke havde styr på. Han var i butikken men fik os til at samle bonnerne og give dem til Annika. Da vi kom kom hjem havde vi glemt rugbrødet, men hvad værre var, at vi ikke kunne købe øl!! Det skulle købes i "Systemet", og det var lukket. Det blev ordnet ved at låne en sixpack af Lions, hvor vi var indkvarteret. (De Tuborg forslog som en skrædder i H..) 

 

Onsdag den 25. maj. Manglende løfte-åg

Var klar ved 10-tiden til hvad dagen kunne byde. Vejret var gråt, men uden regn, der dog så ud til at kunne komme når som helst. Der var ingen opgaver omkring Helge, så vi gik en lang tur, og fik Finnbjørn til at køre os til Vargur, da der var ærinder at ordne også til Helge. Det viste sig, at vognmanden ikke havde noget løfte-åg og havnen heller ikke. Jeg fik sagt meget alvorligt til Finnbjørn, at jeg mente "uden åg ingen Helge i vandet". Der meldte sig andre spørgsmål, som dog blev besvaret så nogenlunde.

Planlægningen sejlede – men ikke Helge. Vi blev så kørt til "Systemet" i Tvøroyri for proviantering. Var hjemme i Hov ca. 15:30 og fik ordnet personlige småting. Finnbjørn sagde vi skulle ha´ mad leveret fra køkkenet på skolen, så siddende i huset fra 18 til 21 troede vi på det. Vi fik endda set ”Find Nemo” på fladskærmen efter lidt roderi med ledninger. Da der ikke kom nogen med mad lavede vi selv mad af vore rester og spiste ved 22-tiden. – Kl. 22:15 – kom Annika med 4 pakker fersk kød (kun) til os – Det var så maden…. Den kom så til at vente til næste dag.

 

Torsdag den 26. maj.  Helge i vandet og resten af holdet kom

Ved 11-tiden blev Helge hentet i Hov, og vi fulgte med til Vargur. Her ventede mobilkranen, men det var alligevel uden åg. Det brugte de ikke i firmaet og heller ikke på havnen – fik vi at vide. Vi tog med nogen betænkning den beslutning, at prøve løftet – få stropperne så langt ud at de var nærmede sig mere lodrette og de blev så låste i positionen. Ved ekstra anbindinger og stor forsigtighed og dygtighed fra chaufførens side blev Helge først hævet 2 cm fra blokvognen.

Vi tjekkede hele vejen rundt om skibet og kunne observere en 1 meter lang revne i bord 5 i styrbords en mindre i bagbords side. En opringning til Troels – om hvad vi skulle gøre – og det endte så med at Helge blev løftet forsigtigt i vandet. Dejligt at beskæftige sig med Helge igen. Vi fik den ballastet og rejst masten ved fysisk hjælp af flere friske færinger, der interesseret var kommet på havnen for at se skibet. Indkøb hos købmanden – specielt var velkomstøl vigtige – og vi var næsten sejlklare da Lasse, Troels, Lise, Jens, Lene og Bjarne ankom til Vargur. Kl. ca. 17 - 19 sejlede og roede vi fra Vargur til Hov. Ud af Vargur blev vi fulgt af en familie-grindebåd plus en grønmalet kapronings- seksmannafar med 6 unge fantastisk dygtige ro-piger. De kunne ro synkront, som en lille symaskine – Helge lå stille i samligning - skal jeg hilse at sige.

Det var en herlig Helge-rotur ud af fjorden, hvor vi satte sejl ud for hovedet med den lette vind der nu var. Atlanterhavets lange dønninger var skønne at sejle i og til bagbord lå først (i rækkefølge), Lille Dimun og Store Dimun, Sandoy og lidt af Suderoy, set fra Helge. Min sjæl, hvad vil du mer´? Der var lavet aftensmad til os, lækkert, og ved 22:30 tiden til?

Fest i Handelshuset i Hov sent på natten. Peder gik derned – resten af besætningen gik i køjerne. Færinger starter aldrig en fest før efter midnat – og så er der først rigtig gang i den efter 2-tiden… Ved 3-tiden blev der danset færøsk kædedans, hvor alle deltager. I morgen står den på sejladser fra Hov.

 

Fredag den 27. maj.  Sejlads med gæster

Sov ukristeligt længe til ca. 8:30. Gik til markedspladsen sammen med Peder og hjalp med at sætte Margretha og Nigro´s vikingetelte op. Snakkede med tre norske kvinder, der sidste år med Saga Oseberg, havde været både i Roskilde og Hundested med skibet. Det blev vedtaget at sejle ud med gæster ved 14-tiden. Efter konceptet - Ro ud sejl hjem, da den vind der var klart lagde op til det, blot var der ikke meget af den. Durita, Rannva og Amalie havde glædet sig helt vildt til at sejle med Helge, så da vi så Lunder var der ingen ende på Amalies glæde, da hun var så glad for den lille fugl, at hun havde en aftale med nogle folk i Hov, at hvis de fandt en forladt unge, skulle de ta´ den med, så hun kunne fodre den og derved skaffe sig en "Klappe-Lunde"! Efter at være kommet i havn ved 17-tiden, var der en del besøgende, heriblandt en del børn. Men vi er jo gode til børn. Da vi var kommet i havn, forlod det gamle ombudsmandsskib (stor velholdt kutter) Hov. Helge pakkede sammen ved 20-tiden.

 

Lørdag den 28. maj. I Famjin og turistsejladser

Formiddagen, Tur med Hans Atle Dahl til hans fødebygd Famjin. Eftermiddagen: Sejlture kl. 14:30 og 16,30. Færøfest igen om aftenen – Peder forsvandt igen. 

Kl. 10 kom Hans Atle Dahl og hentede os i en minibus. Hans fortalte os om naturen, bla. en størknet struktur af flydende basalt, et af de få steder i verden de kan ses, og hvordan hans skolegang havde foregået over fjeldryggene til en større bygd, hvor lang tid og hvor farefuld i dårligt vejr en sådan tur kunne være.

I Framjin så vi kirken hvor det første Færøske flag hænger, bygden, havnen og til Færøsk kaffebord hos forældrene. Utrolig gæstfrihed også her, og som vi havde stiftet bekendtskab til i overmål i Torshavn. Vi fik også set et armbåndsur lavet af Ammonsens barnebarn. Der var lavet 2 stk. - nr. 1 lagt i en Peli Case (Vandtæt æske), og gravet 2 m ned i isen på nordpolen, nr. 2 givet til kong Håkon af Norge. Ur 1. var efter 4 år i is og nordhavet, fundet af en dreng (nu i 20erne) her på stranden i Framjin. Han var hjemme, kom og viste os det. Vi holdt uret på skift. Det var vurderet til flere millioner kr.   

Eftermiddagen gik med de 2 sejladser. Og tro mig, det er IKKE alle færinger der er født med en åre i hånden. Både børn og voksne gav udtryk for en stor oplevelse med Helge. Efter nogen diskussion med Finnbjørn (igen) fik vi lidt håndmadder på cafeen, og da vi ikke selv havde kunnet handle ind i nabofjorden pga. sejladserne, tog jeg en alvorlig diskussion med den store lederbjørn og fik stillet en kasse øl til Helgefolket. Der skulle være fest om aftenen, men på god Færøsk vis, startede en sådan først efter kl. 01:00.

 

Søndag den 29. maj. En turistsejlads og afrigning

Ved 2-tiden var der først rigtig gang i den, men de lokale musikere, spillede godt i flere genre. Dagen bød for først gang på lavt hængende skyer, dog uden regn og vind. Vi havde lovet at Helge foretog en sidste sejlads kl. 14, så formiddagen gik stille og roligt for sig. En enkelt var til gudstjeneste i kirken, der foregik på færøsk. Prædiken foregik på dansk, da der også var nordmænd tilstede. Troels fandt nogle hvalknogler.

Ud med Helge kl. 14, med Lasse som skipper. Da der ikke var noget vind, roede vi indenom den lille holm "Horni". Ejling, fisker fra Hov, var noget betænkelig, for selvom han var født i Hov, havde han aldrig villet prøve på det. Lasse lod Troels lodde dybden med en åre, dels som vores sikkerhed, dels for Ejlings skyld. Ejling var virkelig imponeret af at Helge var så let at ro, og den smule det blev til under sejl. Efter en kølig fra kassen - pakkede vi skibet, flyttede over på den anden side, lagde masten ned og tog stenene ud.

Snak med Amalie og så hjem til Jens´ madlavning med lækker rødtunge. Senere sad Bjarne, Peder og Lars om aftenen og talte med Amalie, Duritta og Rannva. Det blev til invitation til at overnatte i kælderen hos dem i Torshavn natten til afskibning i Torshavn. Lars og Peder kom lidt sent hjem. Da vi kom hjem måtte vi lige se om Lasse "var gået ind i skabet" igen.

 

Mandag den 30. maj. Opbrud 

Lene og Jens forlader os ved 11-tiden og Helge skal på blokvogn ved 14-tiden. Formiddagen blev brugt til klargøring af Helge til løft fra land siden i havnen.

Eftermiddagen gik med løft og placering, alt ok. Af sted ved 16-tiden til Tvøroyri. Troels og Gunhild drog til Torshavn med de øvrige. Lasse bliver til onsdag. Peder, Lars, Ole og Lasse til

Blåt hus. Lionshuset var knald blåt. Peder blev kørt af skolelæreren fra Tvøroyri – og kunne så købe ind til de næste 2 dage – første aften var som bestilt af Lasse og lavet af Peder m.fl. en omgang hakkebøf med kartofler – og efterret med roulade og kaffe til. Lang hyggesnak til midnat.

 

Tirsdag den 31. maj. Tur til Vatni  

Dejlig morgenmad og lang opvågning med masser af "ping - pong". Vores fiskerven Ejling kørte os op på fjeldet til "Vatni", som er en opdæmmet sø til ferskvand. Vi gik hjem/ned der fra en gudeskøn tur, hvor vi blot skulle følge varderne ned langs åen. Nede hjalp Ejling mig med at lime min støvle på snuden, der var revnet. Ved 15tiden kørte Ejling os rundt i Hov, og viste os bla. Hovgrims hustomt (vikingehøvding). Frokost ved 16:30-tiden - Lasse sover lidt - vi sover lidt - kl. er 20 - og vi vågner til lidt kaffe. Peder går i gang med sin nye specialitet, "Pølseret à-la Færøerne". 

 

Onsdag den 1. juni. Til Torshavn, museum og aftenhygge 

Eggs and bacon til morgenmad. Hygge ved morgenbordet. Støvsugning – oprydning mm. Vi havde aftalt med Annika afhentning og kørsel 10:15 -30, da færgen sejlede kl.11:00 præcist. Hun kom først 10:45. Det er jo det med ”færø-tiden” - Vi nåede færgen på et hængende færøsk hår. Igen en rolig 2-timers overfart til Torshavn med indtagelse af madpakken og en øl.

Vi blev modtaget i Torshavn af vikingegruppens piger, Amalie og  og Suzanne og gik lige "hjem" til huset med de lilla vinduesrammer. Lagde bagagen og kørte med den gratis bus til National og Kultur Museet. Fantastisk museum. Museumsleder Regin viste os noget rundt. Amalie og Durita finpudsede en støbeform af en Torshammer. Regin tilbød os at blive kørt hjem og på turen fortalte han, at han ikke havde fået at vide, at Helge havde været på Færøerne! Altså ingen reklame for os i Torshavn!!

Vi fik kaffe, supermjød (af en 10 l dunk!) og aftensmad, som Elsie havde lavet. Peder fik købt en færøtrøje hos Elise den dag. Så tog vi af sted til et lille spillested, hvor der var "open mic". Flere gode kunstnere - pizza på vejen hjem. Overnatning hos Durita i underetagen (kaldet kælderen), hvor de havde deres vikingemarkedslager, (telte, skind, skjolde m.m.) – Vi var i poserne kl. 00:30.

 

Torsdag den 2. juni. Torshavn og afgang

Vi vågnede sent og stod langsomt op. Vi sneg os ovenpå, hvor vi fik en gang morgenkaffe. Så gik vi en tur i byen. Et af målen

e var strikkebutikken - igen, at få afleveret en kogebog og talt med Elise med den ene tand i undermunden. Lars prøvede også en trøje. Bagefter med bus til øl-indkøb, med 2´ren op ad bakken. Satte os med en IPA (Indian Pale Ale – superøl – spørg Leif) og nød udsigten. Vi var blevet lovet aftensmad inden vi skulle afsted med færgen. Fiskesuppe og lækker chokolade dessert. Super hyggeligt! Vi efterlod et par flasker vin til pigerne – og kl. 18:30 gik vi så den tunge gang til færgen sammen med pigerne og Elise fra uld-butikken., tungt var bogstaveligt pga. vor bagage. Fandt Gunhild og så krammere til vores herlige værtinder. Var vågne til over midnat.

 

Fredag den 3. juni.

Sen opstandelse kl. 9, - nåede lige akkurat morgenmad inden kl. 10. Total afslapning hele dagen. Heldigvis var der dejlig luft – op til kuling i løbet af dagen. Vi gik tur på skibet – slappede af og fik en ekstra "morfar". Udmærket aftensmad fra Bufféen. 

 

Lørdag den 4. juni. Turen slut

Så en ganske "almindelig dag på kontoret". Meget varmt efterhånden som vi nærmede os Danmark. Gik i land. Shuttelbussen til toget holdt klar ved terminalen i Hirtshals. Jeg tror at jeg på alle deltageres vegne kan udtale en stor glæde ved at ha´ oplevet Færøernes storslåede natur også gennem sejlads med Helge, og de mennesker vi traf. Indtrykkene af menneskene og naturen forsvinder ikke sådan bare op i den blå luft, men sidder for mit vedkommende dybt forankret i tanker og sjæl.

Tak til alle Helgefolk der var med til at gøre togtet til en uforglemmelig fælles oplevelse.