En 17,5 meter langt snekke som Helge Ask
Uden ballast og løsdele vejer blot omkring 1700 Kg.
Skibet kan derfor forholdsvis let trækkes på land og søsættes af besætningen med håndkraft.
Ja, faktisk kan skibet trækkes over land over en længere strækning, som det f.eks. blev demonstreret ved Båd over Land projektet på Helge Næs i 1996. Det projekt indeholdt også en træktest, hvor 4 heste blev spændt for skibet som trækkraft. Det gik nogenlunde, selvom hestene først ikke kunne lide lunderne liggende på tværs foran sig.
Den årlige handlingsplan for selve søsætningen ligner sig selv fra år til år, selvom der naturligvis kan være variationer i de forskellige arbejdsopgaver:
- Der lægges træ-lunder (40cm gennemskårne raftestykker) ud i en lang række (med ca. 1-2 m imellem) som danner en vej til vandet foran Helge. Lunderne fedtes godt ind i oksetalg så Helge kan glide på dem.
- Efter søsætningen fortøjes Helge til en passende bro, hvor de ca. 750 kg. ballast-sten tages om bord og placeres i de 3 rum agter for masten. Det er som regel lidt af et puslespil at få dem lagt rigtigt.
- De små sidde-skamler surres fast.
- Masten tages om bord og stående rig monteres så den kan rejses
- Masten rejser vi først - traditionelt - når Helge er ude af havnehullet første gang i sæsonen. Her ror besætningen skibet ud til "musen" - og rundt om den - og rejser så masten.
- Sejlet bæres om bord og bindes på råen (råbåndsknob). Overdækning til sejlet bæres om bord.
- Årer placeres i to bunker - en i hver side og surres.
- Og så skulle vi gerne være klar til at komme ud at sejle.