Skuldelev 5 - langskibet med de smukke linier

og de mange reparationer i originalskibet - har nok været den rekonstruktion under Vikingeskibsmuseet, som teknisk har været testet mest med henblik på at gennemprøve en række af de teorier, historikerne har haft og til stadighed har om, hvordan vikingerne i Danmark håndterede deres forskellige typer skibe, hvad de kunne præstere og hvordan de udnyttede de muligheder som Skandinaviens geografi bød på.

2008 09 27 15 14 44 WK 800x600 HelgeWebsiteDer er næppe tvivl om, at Helge Ask blev bygget som et mindre patrulje-krigs-fartøj primært til sejlads i indre skandinaviske farvande. Det betyder naturligvis vandene i hele Skandinavien inklusiv de vendiske kyster på den anden side af Østersøen - men nok ikke som deltager i ledings-ture hvor Nordsøen skulle krydses til England. Nogle af disse ture udgik også fra den norske vestkyst, hvor man hurtigt kommer ud i seriøs sø. Disse ruter ville under normale forhold kræve større langskibe, som bedre kunne håndtere større og tungere bølger - eller tungere og bredere skibe, som f.eks. fragtskibet Ottar.

Man kan godt diskutere, om dog ikke Helge også har kunnet følge kysterne ned langs Jylland, Friesien, forbi nederlandene og til den franske nordkyst for så at finde ind i de store franske floder.... Mange er de vikingeskippere, der har taget lods ombord og ladet dem fortælle om kystforholdene efterhånden som de kom frem sydover. Vellykkede sejladser med Helge Ask langs Østersø-kysterne tyder i hvert fald på, at det godt kunne have været således.

Men der har sandelig også været brug for langskibe i massevis af Helge Ask's størrelse og bygning. Alene kampene i 900-og-1000-tallet mellem de forskellige herskere i skandinavien har konstant krævet en ledingsflåde, som kunne stå til rådighed for meget hurtige indkaldelser.

Skibene skulle og kunne sandsynligvis holde i noget der ligner 30-50 år - alt efter vedligehold. Det viser rekonstruktionerne på Vikingeskibsmuseet også efterhånden.B 12558 d 0017 MN 800x600 HelgeWebsite

Meget har historikerne lært af de ægte og faktiske, aktive afprøvninger af skibenes formåen.

Helge har således også været vidt omkring i de seneste 25 år.

Således findes der billeder af Helge på Seinen og på Themsen, Helge for sejl med optimal besætning under maksimalt vindpres. Helge på langdistance sejladser. Helge for årer med trænede roere for at mulige teste ro-hastigheder, Helge med masten-nedlægningsmanøvre under ro-sejlads for at komme under lave broer, Helge trukket af heste over land eller trukket over land af besætningen, - for at teste overgang/kanal-stedernes funktioner i vikingetiden - Hvad kunne man - og hvordan kunne man - hvor lang tid tog det - osv. osv.?

- men også billeder af Helge på ture overalt i Skandinavien. Lauget har sandelig gennem årene lagt mange gode timer i de forskellige test-opgaver, som blev pålagt skibet.

Hvis man ser godt efter finder man billeder af Helge i flere film - både regulære film, men også reklamefilm - fordi Helge ER et rigtigt vikingeskib, som man opfatter det. De farvede bordgange, malet i originale farver - og den hvide slange i stævnen ER på originalen på museet - og farverne er som historikerne tror mange af disse skibe kunne have set ud. Malingen produceres hvert år med kærnemælk og farvestoffer efter originale opskrifter. Læs selv om farvestriberne på i bogen om Bayeux-Tapetets tegneserie-fortællinger om Normannernes landgang i England 1066.

B 13691 d 0030 WK 800x600 HelgeWebsiteJo, hvis egetræet i det rekonstruerede skib Helge kunne tale - så ville der blive en hel del hyggeaftener med høj snak, latter, lugten af stegte svin og temmelig megen mjød ud af det!!

I øvrigt kan vi varmt anbefale snarest at tage en fysisk tur med familien på Vikingeskibsmuseet, Roskilde og her få endnu flere detaler, se originalen og modellen - samt de øvrige originale Skuldelevskibe - og en masse fortællinger om vikingetidens skibe.

Se Vikingeskibsmuseets meget spændende hjemmeside ved at trykke HER!

(fotos på denne side er specielt copyright Vikingeskibsmuseet!)